SAUGOKIS TRIUKŠMO – PABŪK TYLOJE

Paskelbta: Antradienis, 26 balandžio 2022

Kiekvienais metais balandžio mėnesio paskutinįjį trečiadienį minima Tarptautinė triukšmo suvokimo diena. Ši diena skirta pažymėti visuotinį susirūpinimą dėl ilgalaikio triukšmo keliamos žalos visuomenės sveikatai.
Norint sumažinti triukšmo keliamus iššūkius, kuriama tylesnių namų, mokyklų, poilsio aplinka. Daugelyje valstybių šią dieną skelbiama visuotinė tylos minutė, vyksta įvairūs seminarai. Taip norima pasaulį padaryti šiek tiek tylesnį.
Triukšmo matavimas
Garso stiprumas matuojamas decibelais (toliau – dB). Pasaulinė sveikatos organizacija (toliau – PSO) triukšmą skirsto pagal paros laiką: dienos, vakaro ir nakties. Dienos metu gyvenamosiose patalpose triukšmo lygis gali būti iki 45 dB. Specialistai įspėja, kad garso intensyvumui aplinkoje pakilus daugiau kaip 50 dB, trikdomas dėmesys, greičiau nuvargstama, o garsas, perkopiantis 85 dB ribą ir besitęsiantis daugiau kaip aštuonias valandas, gali sukelti kurtumą.
Triukšmo poveikis
Aplinkos triukšmas kenkia be išimties visiems, tai viena didžiausių aplinkosaugos problemų. Triukšmas gali kenkti žmogui tiek fiziškai, tiek psichologiškai. Trumpuoju periodu triukšmas sukelia stresą, o ilgalaikis triukšmas gali lemti ir klausos praradimą. Nors triukšmo poveikis gali pakenkti bet kokio amžiaus žmonių klausai, tačiau tyrimai parodė, kad didesnė rizika kyla jauniems žmonėms, kurių laisvalaikis, darbas ir pomėgiai susiję su muzika. PSO vertinimu, 1,1 milijardo jaunų žmonių (12–35 metų) kyla pavojus prarasti klausą dėl nuolatinio didelio triukšmo jų aplinkoje.
Triukšmo padariniai:
» triukšmas dirgina ar trikdo žmonių miegą;
» gali sukelti širdies priepuolius;
» susilpnina gebėjimą mokytis;
» gali būti spengimo ausyse priežastis;
» trikdo virškinimo sistemos organų veiklą;
» padidina kraujo spaudimą;
» mažina organizmo atsparumą ligoms ir darbingumą;
» didina nelaimingų atsitikimų ir traumų riziką darbe;
» gali pakenkti klausai arba sukelti kurtumą.
Kaip apsisaugoti nuo triukšmo?
Triukšmo daromos žalos galima išvengti imantis paprastų veiksmų:
» laikykitės „tylos dietos" – išjunkite elektroninius prietaisus, informavimo šaltinius;
» skirkite laiko tyliajam poilsiui: aplankykite parodą, pasivaikščiokite parke ar miške, nueikite į biblioteką ar tiesiog pabūkite tyloje;
» venkite triukšmingų vietų, koncerte nestovėkite arti kolonėlių;
» naudokite ausų kamštukus, jei esate veikiamas didelio triukšmo darbe ar gyvenamojoje aplinkoje;
» namuose pasirūpinkite sandariais langais, sutepkite girgždančias duris, ant baldų kojelių užklijuokite gumas.

Parengta pagal SMPLC medžiagą.

Sunday the 3rd - Romuva.